Nyheter

Relining information

Information kring Relining
Utifrån de enkätsvar vi fått in så har det stora flertalet av fastighetsägarna uppgett att de inte har eller upplever några problem med fastighetens avloppsrör. De som har framfört att de vill ha utförligare undersökning och filmning av rören kommer att få hjälp med det av Sakari Herranen LGG 5 K. Sakari hjälper till med detta arbete utifrån de möjligheter han har på sin fritid. Styrelsen kommer inte att kunna medverka till någon gemensam upphandling eller finansiering för relining av de enskilda fastigheterna avloppsrör. Styrelsen kommer inte heller att kunna medverka till att ta fram någon helhetslösning för området vad gäller relining i de enskilda fastigheterna.

Ansvaret för avloppsrören är den enskilde fastighetsägarens.
Utifrån den information vi tidigare gått ut med och diskuterat på träffar och årsmöten så har vi en komplex situation där våra avloppsrör hänger samman i 3-enheter där vi delar köks- och toalett från övervåningens avlopp med den ena grannen och med toalett- och duschavlopp med den andra grannen, självklart kan det se olika ut i våra fastigheter, om ni väljer att gå vidare med att låta utföra relining eller se över andra lösningar så bör ni diskutera det med era grannar. Vi har varit i kontakt med en reliningfirma och fått, vad vi bedömer är, rimliga prisuppgifter. Prisuppgifterna gäller köksavlopp, från fastighet 1 med anslutning till fastighet 2 och fram till grövre stam från övervåning. Totalt 2 anslutningar och ca 3 meter relinat rör. Den andra offerten avser en badrumslösning för två hushåll ut till stamledning. Båda priserna är exkl. ev. ROT-avdrag.
Priset blir lägre om vi är flera som beslutar oss om någon eller båda av dessa förslagen. Den stora kostnaden är framkörningsavgiften men är de på väl på plats kan de utföra fler arbeten under samma dag.
Har ni frågor kring offerterna kan ni vända er direkt till företaget.

Offerterna finns tillgängliga på vår hemsida inom kort. Vi kommer även dela ut  papperskopior på informationen och offerterna. Är det någon som inte kommer åt dem där så hör av er så hjälper vi till att ta fram dem. De som är intresserade av ovan nämnda arbete kan höra av sig till styrelsen så kan vi i ta på oss att samla ihop namnen och förmedla dessa till företaget. Vi önskar då svar senast den 3 april.

Väljer ni att gå vidare med egna alternativ, andra företag eller andra lösningar så är det självklart helt okej, tänk bara på att avloppen hänger samman och det ni gör kan påverka flera fler fastigheter.
Vi i styrelsen och Sakari har under åren samlat på oss en del material och information kring olika lösningar och vi kan självklart dela med oss av detta om ni har funderingar.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen 

(Anders, Niklas, Bosse, Tobias och Kenneth)